אבולוציה של הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים היא תופעה שכיחה, שמתבטאת בקשיים בארגון, ריכוז וניהול עצמי. בעיה זו נחשבת לאחד ממחירי החיים המודרניים. בקרב אבות אבותינו, מי שהיה פעלתני, תזזיתי ואימפולסיבי ודאי נחשב ללוחם וצייד אמיץ, ובשום אופן לא תוייג כ"בעייתי". גם כיום, בחברות מסורתיות שעוסקות בחקלאות ועבודות פיסיות בחוץ, ישנם יתרונות ניכרים לרגישות גבוהה לגירויים ולתנועתיות פעילה.

ואולם, החברה המודרנית כלאה את בני האדם ב"כלובים" הנקראים בתי ספר, אוניברסיטאות, משרדים ודירות מגורים. חברה זו מצפה מילדים ומבוגרים לשבת שעות ארוכות בסבלנות ולשקוד על מטלות שתובעות ריכוז מתמשך.

 שינוי זה התרחש במהירות האור. המהפכה התעשייתית, שבמרכזה מעבר מהכפר לעיר, וממשקים ביתיים לתעשיות ענק, התרחשה בתוך פחות מ-200 שנה. בזמן קצרצר זה לא השתנתה הגנטיקה ולא השתנו נטיותינו הטבעיות למרחב ולתנועה. כך קרה שבתוך זמן קצר הפכה תכונה מבורכת של אנרגטיות ופעלתנות לתופעה שנחשבת ל"בעייתית". בעייתית עד כדי כך שהיא מוגדרת כהפרעה נפשית ב-DSM, שהוא הלקסיקון הפסיכיאטרי האמריקאי המקובל גם בישראל.הפרעת קשב וריכוז

***

הפרעת קשב וריכוז היא פגיעה בהתאמה בין דרישות החברה המודרנית לנטיותיהם האותנטיות של אנשים רבים. רוב בני האדם מתקשים לשבת שעות רצופות על פתרון בעיות עיוניות ועל למידת נוסחאות מתמטיות. רוב האנשים מתקשים לשבת אפילו שעה רצופה אחת בשיעור. הרוב הלא דומם הזה סובל מתחושה שהוא אינו כשיר ומתקשה להתמודד עם דרישות יום-יום בסיסיות. תחושה זו מייצרת בושה ואשמה. בושה ואשמה מוכרים היטב לאנשים עם הפרעות קשב וריכוז, ובמיוחד לאלו שלא אובחנו והואשמו עוד מילדותם כ"בעייתיים".

בושה ואשמה הם בבסיסם רגשות חיוניים בניהול חיים חברתיים. בזכותם אנשים מתאימים עצמם לנורמות חברתיות ומצליחים לקיים חיים קבוצתיים. ואולם, כאשר בושה ואשמה תופסות חלק מרכזי בחוויה האישית, הן מייצרות סבל רב, ומובילות להתנהגויות בריחה ומניעה. ואכן, בקרב אנשים עם הפרעת קשב וריכוז נמצא שיעור גבוה במיוחד של שימוש אינטנסיבי בסמים, אלכוהול, וחומרים ממריצים, וכן אחוז ניכר של דיכאון וחרדה.

***

אחד האתגרים החשובים עבור אנשים עם קשיי קשב וריכוז הוא לבסס דימוי עצמי חיובי אותנטי ומציאותי. אתגר זה מהווה תנאי הכרחי (גם אם לא מספיק) לחיים יצירתיים ומשמעותיים וליחסים חברתיים מספקים.

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דילוג לתוכן